Nej, kvotflyktingar, ni får vänta

Jag är så ofantligt besviken på min kommun just nu! Igår röstade vi om möjligheten att ta emot kvotflyktingar under 2022. Med 10 (centern och partilös) röster mot 6 (liberalerna och vi socialdemokrater), beslutades att

Finströms kommun

Finströms kommun gentemot Ålands landskapsregering låter meddela att man är positiv till mottagande av kvotflyktingar men inte anser sig ha möjlighet att ta emot fler kvotflyktingar år 2022, av organisatoriska skäl jämte fortsatta oklarheter i fråga om ansvarsfördelningen mellan primärkommunerna och kommunalförbundet Kommunernas socialtjänster KST rörande integrationsarbete och annat praktiskt i anslutning till flyktingmottagande, men att kommunens centralförvaltning ges i uppdrag att ta fram förslag till hur det interna ansvaret för integration ska organiseras samt därefter även förslag till uppdaterat integrationsprogram för kommunen, inom år 2022 första kvartal.

Finströms kommun
PROTOKOLL 7 / 16.12.2021

Motförslaget från mig var att vi under 2022 tar emot flyktingar.

Jag tycker det är vidrigt och omänskligt att säga nej till människor i nöd, speciellt när vi gör det p.g.a. oklarheter i fråga om ansvarsfördelningen som det är vi själva inom kommunen som måste besluta om! Jag kan inte hitta ett enda organisatoriskt skäl till att inte ta emot en familj som flytt från krig och svår nöd, som nu saknar hem! Hur kan vi sitta här och säga att en familjs liv och välmående är så lite värt att vi inte kan få det organisatoriska att fungera? Det är fegt och usligt! Vi kan om vi vill och helt tydligt ville inte majoriteten och det är sorgligt! Jag skäms!

Vi sitter på ett möte där vi får besked om att våra arvoden ska betalas ut om en vecka. Och vi sitter och planerar investeringar inför framtiden. Men vi väljer att inte ta emot flyktingar som behöver ett hem under år 2022 för att vi inte har sett till att få allt på plats i tid. Skamligt!

Den 22.4.21 när man påförde integrationsuppgifterna på vår Biblioteks- och fritidschef, ifrågasatte jag om dessa uppgifter givits tillräcklig prioritet och om det verkligen fanns resurser för det utan att utöka arbetstiden. Dessa uppgifter kräver nämligen ansvar för basservice, boende, barnomsorg, skola och kartläggning för personer som berörs av integrationen, skolning för personal, utöver det som KST ansvarar för. Integrationen berör inte bara kvotflyktingar, utan alla som inte har finskt medborgarskap. Jag påtalade även att integrationsprogram skall upprättas vart fjärde år. Till svar fick jag att integrationsprogrammet stod med på dokument som skulle uppdateras inom kort.

Igår stod det alltså klart att vi INTE har ett skrivet integrationsprogram. Och att vi INTE har resurser organisatoriskt att ta emot en familj kvotflyktingar. Hur kan vi som kommun ha misslyckats så totalt på dessa punkter?!

26.8.21 ställde jag frågan på Fullmäktiges frågestund hur det ser ut i kvotflyktingfrågan. Till svar fick jag att dörren står öppen och att man ser fram emot mer info från regeringen.

Visst, det är fint att man ställer sig positiv till att framöver ta emot. Men de två familjer som IDAG behöver ett hem här på Åland, de har min kommun, Finström, gett kalla handen. Nej, vi kan inte ta emot er. Vi har annat vi måste prioritera först. Ni kvotflytkingar, ni som kunde blivit våra nya finströmare, kanske skulle kunna ta och sätta kriget och nöden på paus ett år, så hinner vi i Finström ikapp…?

Hur kunde det gå så här fel? Hur kunde vi välja att bli så hemmablinda att vi inte är redo att ta emot de som behöver oss? Hur kan vi välja bort att hjälpa de som behöver oss, för att vi inte gjort det vi ska? Hur kunde vi välja att säga nej till att ge en familj en framtid i vår kommun, för att utreda ansvarsområdet? Hur kunde vi? Varför vill vi inte hjälpa dem som behöver oss nu, här idag? Idag skäms jag över att vara politiker i Finström. Och jag skäms över att vara invånare i en kommun som inte haft en politisk styrning som möjliggör att en familj i nöd kunde få hitta ett hem hos oss.

Miina Fagerlund (s)

Lämna en kommentar